Heba-shelter.no

Smart markedsføring med enkle og effektive virkemidler

Effektiv markedsføring er avgjørende for de aller fleste virksomheter som opererer i et konkurransepreget miljø. I dag har kunder tilgang til varer og tjenester fra en mengde ulike aktører, og det er viktig å skille seg ut fra mengden. Samtidig trenger det ikke å være komplisert å skape en grunnleggende markedsføringsplan med fornuftige og virkningsfulle tiltak.

Kjennskap er et viktig første trinn

For en nystartet bedrift er det å skape kjennskap førsteprioritet, men også etablerte små og mellomstore virksomheter kan med fordel ha søkelys på å skape kjennskap. Det handler helt enkelt om å sørge for at mulige kunder får opp øynene for at virksomheten finnes.

Hvis bedriften har et fysisk salgslokale, kan enkle plakatholdere og klikkrammer være effektive virkningsmidler når man skal profilere virksomheten på en fasade. En klikkramme er særlig effektiv hvis du vil feste plakater på fasaden på en pen og ryddig måte.

Kombiner digital og «analog» markedsføring

I 2024 er digital markedsføring mer eller mindre obligatorisk for alle virksomheter, helt uavhengig av størrelse og bransje. Kundereisen starter ofte på nett, og da er det viktig å være til stede der mulige kunder befinner seg. Samtidig er det viktig ikke å gjøre den digitale markedsføringen for kompleks, og kjøp av søkeord og annonsering via Google og ett eller flere sosiale medier vil ofte være mer enn nok for en liten bedrift.

Markedsføring i den fysiske verden må bygge videre på kommunikasjonen i digitale kanaler. Det kan handle om enkle tiltak som profilering av fasader og biler, men i tillegg er det også mulig å bygge videre på budskapet med tilbud og kampanjer. Bransje og type virksomhet vil selvfølgelig ha mye å si, men det er uansett viktig ikke å undervurdere betydningen av markedsføring i den fysisk verden. Det er her de enkle og effektive markedsføringstiltakene skaper målbare resultater i den virkelige verden – noe som fører til gode resultater på bunnlinja.

Del artikkelen min

Facebook
Twitter
Pinterest

Les mer!